Banana Bitsch

Alla inlägg den 1 juli 2016

Av Josefin Östlund - 1 juli 2016 21:37

Måndag

I måndags fick Banana stalla in sig några dagar på Farsta Ridskola för ett par dagar med träning för Astrid. Första ridpasset gick ut på att mjukgöra, mjukgöra och ännu mer mjukgöra. Vilket var super, när Banana var loss i sidorna ordentligt började hon få mer "schvung" i traven och löft mer på benen uppåt och framåt. I galoppen ville vi se henne mer mjuk men även att hon ska ha en rundare galopp. I högervarvet på volten kunde jag ha henne mer böjd i nacken och forma insidan, men även se till att få med yttersidan. Övningen gick ut på att först ställa henne inåt i nacken för att sedan flytta henne utåt och möta upp ytter för att få fram henne. På så sätt lossade man hennes sidor i galoppen kontrollerat med en fin form på slutet. När jag mötte upp på ytter och fick fram henne för ytter i galoppen blev hon rundare och mjukare. Dock i vänstervarvet vill vi ha henne rakare för ytter hela tiden eftersom hon gärna vill bestämma om högertygeln. Men även samma jobb i detta varv, forma liiite inner, flytta undan och sedan fram för ytter igen och fånga upp henne. Jag kände redan skillnaden från första dagen!


 
 

En annan övning som inte vill laddas upp var traven, vi jobbade med "digitala åttan" längs med ridhuset och flyttade bakdelen inåt spåret, vände över ridbanan rakställt och sedan böja åt respektive håll för att sedan flytta bakdelen inåt igen. Denna övning var mycket mjukgörande och traven blev luftigare.
 

Tisdag


Pass 1 på Tisdagen har jag tyvärr inga filmer på. Men tanken med detta passet var att följa upp och se om hon hade blivit mjukare från gårdagens pass. Men innan vi gav oss påmjukgörandet övade vi korta stegi skritt. I början var det klurigt, men det gav sig. Vi la in en halt då och då, och hela tiden ha henne kort och mellan hjälperna. Sedan gjorde vi detsamma i traven och stegen var mycket bättre där från igår, även hennes sidor var mjukare.

Sedan repeterade vi det mesta från gårdagen, voltarbeten med lite rakställning för att få runare galopp. Vi jobbade även lite skänkelvikning på diagonalerna och där går hon som en klocka. Hon jobbade på bra och fick sedan vila sig en stund i stallet inför pass 2.


Pass 2 bestod av hoppning på utebanan, kontroll av galoppens steg genom att användabommar på böjt spår. 3 bommar vid C, tre bommar vid A. Olika avstånd mellan dem, bommarna vid C var det längre avstånd och vid A ville Astrid att vi skulle korta galoppen. Sedan var det två oxrar på vardera långsida och ett rättuppstående på diagonalen. Vi började med några övningar på bommarna innan vi gick över till hindrerna, Banana hade en tendens att bli längre på C bommarna, och att ha kort galopp över A bommarna var knepigt, knepigt att hålla reda på benen och vart man ska sätta ner dem. Men mot slutet fungerade det bra och allt flöt på.

Hoppningen gick super!  Där är det mest jag som måste jobba på blicken vid landningen. Banana måste bara komma upp mer med huvudet så hon kan räkna ut avstånden bättre, annars hoppar hon super.


  Onsdag

På onsdagen var det dags för programridning och träning i ett och samma pass. Vi började att jobba på volten,lite korta steg men trav och galopparbetet innan vi gav oss ut på spåret. På spåret jobbade vi med att flytta ut framdelen i en svag öppna i högervarvet så jag kände att jag fick med högersidan. I galoppen jobbade vi med liknande övningar men växlade mer mellan böjning och rakställning samt flytta bogen.


  Programmet körde vi igenom två gånger, La:1. Ett prgogram jag aldrig ridit igenom på henne förut, detvar inga större konstigheter. Måste jobba med att lita på att hon går fram i galoppen istället för att hålla tillbaka den, mest i höger varv. Annars blir den en aning trippig. Ryggningen kan hon fint, måste lära mig att rida hennes ryggning,inte Curres.

Filmen är från första gången jag red programmet.


  Torsdag


Sista passet på lägret/kursen. Banana och jag fick jobba på lite mellantrav,mest för att jag ska veta skillnaderna mer. En annan ny sak jag jobbade på var bakdelsvändningarna, jag överrider henne i dem, iallafall åt vänster. Där måste jag hålla henne rakare i vändningen, medans när jag vänder åt höger kan jag böja henne mer. Hon har annars ett fint tramp runt och jag ser fram emot att öva mer.Vi jobbade även med halvbågar med sluta/öppna på långsidorna. Jag släpper iväg henne lätt ur bågarna, så det fick jag öva en del på som sedan löste sig väldigt bra! Passet gick annars ut på det jag tidigare övat på volten. Jag är supernöjd med Banana och all denna träning var super! Väldigt nödväntigt då jag har fått många verktyg i lådan om hur jag ska jobba Banana framöver. Tack till fantastiska Astrid som gjorde så att jag kom hem med en genomarbetad och nöjd ponny.


 
 

 

 

 

 

 

 

 

 


Presentation


Banana Bitsch är en dansk ridponny sto, född 2007. e FS Champion de Luxe eu FS Don't Worry

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards